خانه / آموزش وردپرس / طراحی سایت / اینماد چیست و مراحل کسب آن برای فروشگاه اینترنتی

اینماد چیست و مراحل کسب آن برای فروشگاه اینترنتی

اینماد چیست و مراحل کسب آن برای سایت

اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت و معدن به وب سایت های اینترنتی داده می شود.

این نماد اطمینان برای فروشگاه های اینترنتی هم باعث یکپارچه سازی و کنترل آنها برای فروش محتوی مناسب و قانونی شده و هم مجوزی برای گرفتن درگاه مستقیم بانکی است. از سوی دیگر خریداران هم می توانند با اعتماد به سامانه اینترنتی دارای اینماد، خرید خود را انجام دهند.

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
مشخصات وارد شده در اینماد

 

نحوه کار اینماد

بعد از طی مراحل لازم برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی، در صفحه اصلی سایت لوگو آن نصب می شود.

کاربران بعد از وارد شدن به سایت شما می توانند با کلیک بر روی این لوگو، مشخصات ثبت شده صاحبان سایت را که به صورت حقیقی یا حقوقی است ، ببینند.

 

 

این مشخصات شامل :

  • آدرس سایت (نام دامنه سایت)
  • وضعیت نماد (تاریخ پایان اعتبار اینماد)
  • نام صاحب امتیاز (اگر به صورت شخص حقیقی باشد اسم خود شخص و اگر حقوقی باشد، اسم شرکت)
  • آدرس (می تواند منزل مسکونی، دفتر شرکت یا فروشگاه باشد)
  • تلفن (ثابت که توسط کد ارسالی تایید می شود)
  • پست الکترونیکی (ایمیل آدرس)

 

نکته : حتما در هر سایتی که می خواهید خرید آنلاین داشته باشید، روی لوگوی اینماد کلیک نموده و مشخصات را با سایت مقایسه و از صحت آن مطمئن شوید.

دیده شده بعضی از سایت های کلاه بردار از اینماد به صورت عکس استفاده می کنند تا کاربران را فریب می دهند. در صورت عدم تطبیق مشخصات با دامنه می توانید به سایت اینماد گزارش دهید.

 

 

انواع نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

در حال حاضر نماد اعتماد الکترونیکی به ۲ نوع و هر کدام به مدت ۱ سال به فروشگاه های اینترنتی داده می شود. البته بعد از یک سال با بررسی دوباره تمدید خواهد شد. این دو نوع شامل :

نماد اعتماد یک ستاره : این نماد بعد از ابراز هویت و داشتن معیارهای لازم توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به وب سایت به مدت یکسال داده می شود.

نماد اعتماد دو ستاره : شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره مشابه یک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه اینترنتی درخواست کننده باید در آدرس دهی صفحات خود از گواهی امنیت SSL استفاده کرده باشد. SSL یک پروتکل استاندارد برای وب سایت است. این پروتکل قابلیت کدینگ اطلاعات بین کاربر و وب سایت است.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
چه مدارکی برای کسب اینماد نیاز داریم

 

 

چه مدارکی برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی نیاز داریم:

درخواست کننده حقیقی (افراد با هویت شخصی خود) :

  • اسکن مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت برای آقایان)
  • پر کردن فرم های داخل سایت اینماد و همچنین پرکردن فرم تعهد محضری و گواهی امضا

 

 

درخواست کننده حقوقی (شرکت های تجاری /غیرتجاری):

  •  تصویر آگهی شرکت در روزنامه رسمی
  •  تصویر اصل اساس‌نامه شرکت
  •  آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  •  آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  •  آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  •  تعهدنامه شخصیت حقوقی
  •  تصویر پروانه /مجوز فعالیت

 

درخواست کننده دولتی:

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر اینکه وب سایت نامبرده ، زیرمجموعه این شرکت یا ارگان دولتی می باشد.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
نماد اعتماد الکترونیکی را چگونه اخذ کنیم

نماد اعتماد الکترونیکی را چگونه اخذ کنیم

برای گرفتن این نماد اعتماد برای فروشگاه آنلاین خود، در سایت enamad قوانینی از لحاظ محتوی و دسترسی برای کاربران و مالکان فروشگاه یا هر سایت درخواست کننده اینماد قرار داده شده است.

بر طبق این قوانین تنها وب سایت هایی نماد اعتماد الکترونیکی را می گیرند که دارای کالای فروشی مجاز یا خدمات پولی باشند. وب سایت هایی که خدمات خود را فقط تبلیغ می کنند یا قیمتی برای محصولات خود در سایت درج نمی کنند، شامل این نماد نمی شوند.

معمولا شرکت های وارد کننده محصولات انحصاری فقط وب سایت هایی برای معرفی محصول خود دارنند و در سایت قیمتی درج نمی کنند. به این دسته اینماد تعلق نمی گیرد.

برای شروع ثبت نام و تسلیم درخواست، بر طبق مراحلی که در ادامه به شما خواهیم گفت ، عمل نمایید.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
مرحله‌ی اول ثبت نام اینماد

مرحله‌ی اول

به سایت اینماد وارد شوید و در منوی بالای صفحه ، گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید. در اینجا از شما شناسه‌ی کاربری و رمز عبور خواسته می شود. اگر قبلا در سایت ثبت نام نکرده اید، روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید و پس از عضویت می توانید وارد قسمت مدیریت خود در سایت شوید.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی _مرحله‌ی دوم اینماد

مرحله‌ی دوم

در این مرحله به عنوان کاربر حقیقی باید اطلاعات هویتی شخص ، آدرس محل سکونت یا کار و اطلاعات تماس را وارد و تایید نمایید.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی -مرحله‌ی سوم enamad

مرحله‌ی سوم

بعد از تکمیل فرم در مرحله‌ی دوم، به صفحه ای وارد می شوید که تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان) را باید بارگذاری کنید.

البته فقط تصویر صفحه ی اول شناسنامه اجباری است و بقیه ی مدارک به صورت اختیاری می باشد.

 

مرحله‌ی چهارم

در این مرحله برای تایید صحت اطلاعات وارد شده برای شما پیامک و کدی از طریق گوشی همراه و تلفن ثابتی که وراد کردید ، ارسال می شود ، که بعد از دریافت آن را در فرم پیش رو وارد می کنید.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی- مرحله‌ی پنجم ثبت نام اینماد

مرحله‌ی پنجم

بعد از آپلود عکس در مرحله قبل و تایید آن فرمی مقابل شما باز خواهد شد. در این مرحله باید اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد نمایید.

بادقت بالا سعی کنید روی تمام گزینه هایی که برای شما قرار داده شده است، تمرکز کنید.

اطلاعات وارد شده در این مرحله باید کاملا با سایت شما برابری کند. بعد از تکمیل اطلاعات تماس و فشردن دکمه تایید وارد قسمت مدیریت کسب و کار خواهید شد که در مرحله ی بعد توضیح می دهم.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی – مرحله‌ی چهارم اینماد

مرحله‌ی ششم

در مدیریت کسب و کار شما باید ابتدا ایمیل آدرس خود را تایید نمایید. که برای شما لینک وریفای آن ارسال می شود و فقط کافی است روی آن کلیک نمایید.

بارگذاری فایل در سرور به این شکل است که، فایل را دانلود و در پوشه اصلی سایت خود در هاست قرار می دهید و تایید بارگذاری را میزنید.

 

افزودن متاتگ:

افزودن متاتگ هم باید به قسمت ویرایش ساخت خود مراجعه کنید و در قسمت هدینگ سایت این متاتگ را قرار دهید. و بعد روی دکمه تایید کلیک نمایید. گزینه بعد تغییر عنوان صفحه را هم طبق دستور در سایت انجام می دهید و با این کار کل قسمت مدیریت کسب و کار را تکمیل می کنید.

 

مرحله‌ی هفتم

در این مرحله فرم نظر سنجی از طرف سایت برای شما ارسال می شود ، آن را پر کنید و به مرحله ی بعد وارد شوید.

 

مرحله‌ی هشتم

بعد از ارسال کلیه اطلاعات مربوط به شما ، سایت اینماد برای شما چک لیستی از ملزمات اخد نماد ارسال می کند که می توانید در قسمت مدیریت کسب و کار آن را مشاهده نمایید. کارشناس مربوطه بر اساس این چک لیست سایت شما را بررسی و واجد شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می داند.

نکته : اگر در مراحل تایید ، مشکلی در سایت شما وجود داشته باشد، در این چک لیست اعلام خواهد شد و می توانید آن را اصلاح نمایید.

 

enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی
enamad | اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی – مرحله‌ی نهم اینماد

مرحله‌ی نهم

بعد از تایید اولیه توسط کارشناس مربوطه ، پیامی مبنی بر ارسال مدارک فیزیکی برای شما فرستاده می شود. مدارک فیزیکی شامل یک فرم دو صفحه ای که باید بعد از پرینت ، مشخصات آن را پر کرده و در دفتر اسناد رسمی ، گواهی امضای خود را ثبت نمایید.

این فرم تعهد نامه همراه با نام دامنه مربوطه، به کد پستی مرکز توسعه تجارت الکترونیک پست کنید.

 

نکات کلیدی برای اخذ اینماد

بسیاری از سایت ها بعد از طی شدن مدت زیادی از درخواست خود مبنی بر گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی ، متاسفانه موفق به کسب آن نمی شوند. برای این کار ما تجربه خود را از گرفتن این نماد برای شما شرح می دهیم.

نکته ۱ : حتما موضوع ثبت شده در منوی کسب و کار مطابق با محصولات ارائه شده در وب سایتتان باشد. سعی در فریب کارشناسان نداشته باشید. مسلما محصولاتی که با قوانین داخلی کشور مقایرت داشته باشند تایید نخواهند شد.

نکته ۲ : محصولاتی که برای فروختن آنها مجوز لازم است ، قبل از درخواست نماد اعتماد الکترونیکی حتما مجوز های لازم را کسب نمایید.

نکته ۳ : اگر محصول فیزیکی در فروشگاه خود دارید ، باید قیمت آن و کلیه هزینه های ارسال و بارگیری در سایت مشخص شده باشد. به طوری که مشتری از قیمت اصلی محصول ، قیمت بارگیری و ارسال و قیمت تمام شده درب منزل باخبر باشد. به قول معروف همه چیز باید شفاف باشد.

نکته ۴: صفحاتی همانند : درباره ما ، تماس با ما ، شکایت ، قوانین و مقررات ، نحوه پرداخت ، نحوه ارسال کالا حتما در سایت باید قرار گیرد. این صفحات باید حاوی مطالب دقیق و کاربردی باشد. مثلا در صفحه تماس باما ، شما علاوه بر فرم تماس ، باید آدرس فیزیکی ، شماره تماس ثابت و همراه و ایمیل آدرس را درج کنید . کارشناس مربوطه حتما این صفحات را بررسی کرده و آن ها را یک به یک در نظر می گیرد.

 

بیشتر بخوانید : وردپرس چیست !؟

نکاتی که بعد از گرفتن نماد باید رعایت کنید

بعد از گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی ، باید آن را در صفحه اصلی سایت خود بارگذاری کنید. به طوری که جلوی چشم کاربران وارد شده به سایت شما قرار گیرد.این نماد تک ستاره یا دو ستاره به مدت یکسال برای شما صادر خواهد شد و شما باید قبل از پایان مهلت داده شده ، درخواست خود را تمدید نمایید.

 

رعایت قوانین :

در مدتی که اینماد به سایت شما تعلق می گیرد باید به همان صورتی که در ابتدا رعایت قوانین را داشتید ، عمل نمایید . در صورت شکایت از سایت شما ، موظف هستید تا قبل از درخواست دوباره خود ، آن را رفع نمایید.این امکان وجود دارد که کارشناس مربوطه با تشخیص اینکه وب سایت شما فاقد اعتبار است ، اینماد شما را تمدید نکند.

سخن پایانی : در این پست، تمامی جنبه های اخذ نماد اعتماد الکترونکی یا همان اینماد را توضیح دادیم. از درخواست و ارسال مدارک فیزیکی و اسکن شده تا گرفتن نماد اعتماد برای سایت و قرار دادن آن و همچنین تمدید ؟آن در سال بعد. اسنپ وردپرس آرزوی موفقیت برای شما دارد. در صورت هر گونه مشکلی می توانید از فرم زیر برای تبادل آن با ما استفاده نمایید. منتظر نظرات شما هستیم.

.

۴ دیدگاه

  1. سلام
    اینماد فقط برای فروشگاه های اینترنتی داده میشه یا سایت های خدماتی هم میتونند دریافت کنند !؟

    • سایت های خدماتی هم اگر درخواستشون پذیرفته بشه میتونند بگیرنند، مشکلی نیست . ولی عموما برای فروشگا های آنلاین صادر میشه

  2. کلی تخفیف
    ژاکت،ایران سرور،همیار وردپرس،پونیشا و کلی سایت دیگه
    همه این سایت ها تخفیف خفن گذاشتن
    تا ۳۱ تیر میتونی استفاده کنی
    لینک
    ***********

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *